Християнська сім’я серед викликів сучасності




Останнім часом проблема сім’ї  як в церковному, так і в суспільному середовищах стає щораз – то гучнішою. Сьогодні ми є свідками виразного погіршення стану сім'ї і руйнування подружніх цінностей, коли кількість розлучень на державному рівні, сімейних сепарацій та церковних уневажнень шлюбів катастрофічно зростає, особливо у перші роки подружнього життя.

         Загальне падіння духовності в суспільстві -  ще одна зовнішня обставина, яка руйнує християнське подружжя. Люди сьогодні живуть без духовних ідеалів, зневірившись в усьому. Традиційне виконання релігійних обрядів без внутрішньої, практичної віри і життя без Христа - це те, що веде до духовного занепаду і завмирання християнства, як такого.

Гонитва за несправедливо здобутим багатством, матеріальними розкошами, “вільним”, аморальним життям, яке красиво пропагується всіма можливими засобами, безнаказанність, і вседозволеність в суспільстві, - це все той молот, який трощить молодих людей і молоді сім’ї. Згідно статистики, яку проводила Мерседес Вільсон – голова Міжнародної Федерації сім’ї, член Папської Ради для справ сім’ї – « християнські сім’ї, які є практикуючими християнами і особливо мають спільну молитву, практично не розпадаються, на відміну від тих, які викинули зі свого життя Бога ».

Великий вплив на духовне життя в сучасній сім’ї мають засоби масової інформації. Телебачення показує насильницькі фільми, повні розпусти, збочених відносин, агресій, численні так звані “мильні опери”, які отруюють підсвідомість людей своїми уявними ілюзорними ситуаціями. Безчисленні передачі і пропоганда статевої розгнузданості, знецінення людського життя  наповнюють християн злобою, нудьгою, лінивством і духовним очерствінням. Те ж саме несе в собі і сучасна преса.

До неконтрольованого росту сексуальної безвідповідальності причетна і форсована багатьма педагогами, психологами та політиками вседозволяюча сексуальна освіта - гендерна ідеологія, яка у теперішньому часі являє собою одну з найбільших небезпек не тільки для християнства, але й для цивілізації, як такої. Адже гендерна ідеологія, яка приховується за словосполученнями «гендерна рівність», «гендерні права», «гендерна теорія», вважає нормою гомосексуальні стосунки, проголошує сім’ю суспільною умовністю, заперечує біологічну диференціацію чоловік-жінка, яка була пошанована впродовж усіх тисячоліть, вводить поняття третьої статі і можливості її вільного вибору (гомосексуалізм, транссексуалізм, трансвестизм…).

За словами Габріели Кубі, відомого німецького соціолога, «Гендерна ідеологія — це найбільший з можливих бунтів людини проти Бога і є результатом знехтування сучасною людиною духовних, сімейних, національних цінностей заради омріяної свободи. Ця ідеологія є направду диявольською, яку кожна людина може розпізнати як брехню, проте вона заполонила загальну думку населення, і є домінантною ідеологією нашого часу».

Іншою крайністю є впровадження ювенальної юстиції, яка нівелює повне право родини на виховання і скерована на послаблення захисної ролі і впливу батьків на дітей.  Ювенальна  юстиція розцінена як безцеремонне втручання у родинні справи, можливість увійти в будь-який дім без спеціального ордера, право «вилучити» дитину із сім’ї, наділення практично безмежною владою тих чиновників, які будуть вершити долі сімей громадян України. Закони ювенальної юстиції сприяють безкарності підлітків, безправності батьків та їх покірності перед державою через острах більше не побачити свою дитину.

Досвід західних країн, де ювенальна юстиція діє вже багато років, свідчить, що це призводить до значного розширення повноважень судів та соціальних служб, які фактично отримують санкцію на втручання в сімейні справи та контроль над батьками. Причому таке втручання може здійснюватися у тому числі і на підставі звернень до суду самих дітей. Таке протиставлення прав та інтересів дитини правам та інтересам батьків та родини в цілому створює небезпеку руйнації традиційного уявлення про сім’ю. Саме цей аспект ювенальної юстиції викликає в українському суспільстві гострі суперечки,  занепокоєння, які є  цілком обґрунтованими,  що впровадження системи ювенальної юстиції може нести в собі  небезпеку для інституту сім’ї. 

Серед проблем, які сьогодні переживає українська сім'я, не останнє місце займає заробітчанство, яке стає причиною розлучень, розбитих сімей, позбавлення батьківської опіки дітей, створення ранніх необдуманих шлюбів серед молоді, втрати моральних вартостей, руйнування родинних зв'язків, поширення алкоголізму та наркоманії, росту агресії та насильства серед дітей та молоді.

До таких проблем ніхто не може бути байдужим, адже від морального стану сім’ї залежить розвиток народу і держави загалом.  Митрополит Андрей Шептицький на цю тему писав: «Сміло можна сказати, що щастя і моральна вартість, як кожної людини зокрема, так і цілого народу, ‒ а в більшому ще ступені й ціла будучність його залежить від того, чи якраз цей корінь [подружжя] суспільного життя і ця ділянка людського життя, в якій скупчуються всі його справи, є здоровий і сильний… Майбутнє належить до тих народів, у яких подружжя є річчю святою, ‒ у яких родинне життя є чисте і святе !»

Дана тема в нашому сьогоденні є надзвичайно актуальною, адже криза інституції сім'ї в Україні  та вищенаведені факти свідчать про недостатню обізнаність молодих подружжь, їх незрілість та непідготовленість до подружнього та родинного життя. Тому питання належного приготування до Святого Таїнства Подружжя, до життя у християнському подружжі після шлюбу та пастирський супровід сімей є спільним душпастирським обов'язком, місією Церкви, турботою державних та соціальних служб, яким належить приділяти особливу увагу в творенні міцної християнської родини, і відтак повноцінного здорового суспільства.

 

                                                                                                                      п. Марія Гавінська,

                                                                                                             інспектор – методист Центру 

                                                                                                            передподружнього приготування

                                                                                                                    Стрийської Єпархії



Создан 04 дек 2014